LOC & PASS
LOCOMOTIVES AND PASSENGER ROLLING STOCK
MOZDONYOK ÉS A SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ GÖRDÜLŐ ÁLLOMÁNY
LOCOMOTIVES AND PASSENGER ROLLING STOCK
MOZDONYOK ÉS A SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ GÖRDÜLŐ ÁLLOMÁNY
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 39. pontjában kapott felhatalmazás alapján a közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról szóló, 1/2021. (I. 7.) ITM rendeletével meghozta döntését a Vasúti Műszaki Bizottság felállításáról. A közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság koordináló szervének a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetet jelölte ki.
A Vasúti Műszaki Bizottság 2023. június 16.-i ülésén elfogadta 4/2023 (VI.16) VMB Határozatát mellyel kilenc albizottság felállításáról döntött.
A LOC&PASS albizottság működésének célja, hogy az Európai Unió Bizottsága által kiadott – a vasúti szektor minden szereplőjére közvetlen hatályos – Mozdonyok és személyszállító járművek alrendszerre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírás (továbbiakban: LOC&PASS ÁME) által nem szabályozott kérdések tekintetében a mozdonyok és személyszállító járművek alrendszer területén vasúti műszaki előírásokat (továbbiakban: VME) dolgozzon ki.
o Fékezés
o Személyszállítási elemek
o Világítás, fény- és hangjelző eszközök
o Vontatási és elektromos berendezések
o Tűzbiztonság, evakuálás
o Vezetőfülke
o Főegységek követelményei
A hazai vasúti rendszer LOC&PASS alrendszerére vonatkozó Vasúti Műszaki Előírások az alábbi részterületekre -a teljesség igénye nélkül – vonatkozóan tartalmaznak követelményeket:
o Vasútüzemi vizsgálatok
o Távközlési berendezések vizsgálata
o Erősáramú rendszerek vizsgálata
o Biztosító berendezések vizsgálata
o EMC vizsgálatok
o Zavartatásvizsgálat
o Űrszelvény vizsgálat
A LOC&PASS albizottság működése elősegíti a hazai vasúti rendszer fejlesztésének, és fenntartásának nemzeti szinten egységes, magas műszaki színvonalat képviselő, ugyanakkor költséghatékony és fenntartható vasútüzemet biztosító, az Európai Uniós előírásokkal harmonizáló nemzeti vasúti műszaki szabályozás létrejöttét.
Az LOC&PASS albizottság által elkészített, a szakmai egyeztetést követően VMB által elfogadott és az ÉKM VHF főosztálya által közzétett VME-k által létrejön egy rugalmas, a mai kor igényeinek megfelelő korszerű, a technológiai fejlődést lekövető szabályozási rendszer, amely mind a tervezés, mind az engedélyeztetés, mind a tanúsítás, mind a gyártás folyamán biztosítja az aktuális követelményrendszer felhasználásával megvalósuló vasúti járművek biztonságos, költséghatékony, optimalizált üzemvitelét, üzemeltethetőségét. A KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Iroda biztosítja a megvalósuló szabályozási rendszer egyszerű elérhetőségét a felhasználók részére, és a VMB döntéseinek figyelembevételével a VME-k karbantartását, gondozását a jogszabályi környezet, a szabványok és a technikatudomány változásainak figyelembevételével.
Az LOC&PASS albizottság működésének eredményeként I. ütemben – tervezett határidő: 2024. június 30. – az Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) kivezetésének előkészítéseként a zökkenőmentes átmenet biztosításához szükséges helyettesítő Vasúti Műszaki Előírások elkészítése. Az INF albizottság munkája során figyelemmel van a többi albizottság által készítendő más alrendszerekre vonatkozó dokumentumokra, és folyamatosan egyeztet a többi albizottsággal.
A LOC&PASS albizottságba 8 különböző, a hazai vasúti piac meghatározó jelentőséggel bíró társasága, a vasúti szektort a mozdonyok és személyszállító járművek tekintetében a járműgyártói piaci szegmens kivételével teljeskörűen lefedve (üzemeltetői, hatósági, tanúsítási továbbá kutatási és oktatási tevékenységhez kapcsolódó) delegál szakértőket a vasúti járművek mozdonyok és személyszállító járművek alrendszer szabályozás megvalósításához.
Elnök
Tagok
Szakértők