WAG
FREIGHT WAGONS
TEHERVAGONOK
FREIGHT WAGONS
TEHERVAGONOK
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 39. pontjában kapott felhatalmazás alapján a közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról szóló, 1/2021. (I. 7.) ITM rendeletével meghozta döntését a Vasúti Műszaki Bizottság felállításáról. A közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság koordináló szervének a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetet jelölte ki.
A Vasúti Műszaki Bizottság 2023. június 16.-i ülésén elfogadta 4/2023 (VI.16) VMB Határozatát mellyel kilenc albizottság felállításáról döntött.
A WAG albizottság működésének célja, hogy az Európai Unió Bizottsága által kiadott – a vasúti szektor minden szereplőjére közvetlen hatályos – teherkocsik alrendszerre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírás (továbbiakban: WAG ÁME) által nem szabályozott kérdések tekintetében a teherkocsik alrendszer területén vasúti műszaki előírásokat (továbbiakban: VME) dolgozzon ki.
o Szerkezetek és mechanikus részek
o mechanikai kapcsolódási pontok
o vég-kapcsolókészülékek
o egység szilárdsága
o Egység integritása
o Jármű-pálya kölcsönhatás
o Rakszelvény
o Menetbiztonság
A hazai vasúti rendszer WAG alrendszerére vonatkozó Vasúti Műszaki Előírások az alábbi részterületekre -a teljesség igénye nélkül – vonatkozóan tartalmaznak követelményeket:
o Vasútüzemi vizsgálatok
o Távközlési berendezések vizsgálata
o Erősáramú rendszerek vizsgálata
o Biztosító berendezések vizsgálata
o EMC vizsgálatok
o Zavartatásvizsgálat
o Űrszelvény vizsgálat
A WAG albizottság működése elősegíti a hazai vasúti rendszer fejlesztésének, és fenntartásának nemzeti szinten egységes, magas műszaki színvonalat képviselő, ugyanakkor költséghatékony és fenntartható vasútüzemet biztosító, az Európai Uniós előírásokkal harmonizáló nemzeti vasúti műszaki szabályozás létrejöttét.
A WAG albizottság által elkészített, elkészített, a szakmai egyeztetést követően VMB által elfogadott és az ÉKM VHF főosztálya által közzétett VME-k által létrejön egy rugalmas, a mai kor igényeinek megfelelő korszerű, a technológiai fejlődést lekövető szabályozási rendszer, amely mind a tervezés, mind az engedélyeztetés, mind a tanúsítás, mind a kivitelezés folyamán biztosítja az aktuális követelményrendszer felhasználásával megvalósuló vasúti járművek biztonságos, költséghatékony, optimalizált üzemvitelét, üzemeltethetőségét. A KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Iroda biztosítja a megvalósuló szabályozási rendszer egyszerű elérhetőségét a felhasználók részére, és a VMB döntéseinek figyelembevételével a VME-k karbantartását, gondozását a jogszabályi környezet, a szabványok és a technikatudomány változásainak figyelembevételével.
Az WAG albizottság működésének eredményeként I. ütemben – tervezett határidő: 2024. június 30. – az Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) kivezetésének előkészítéseként a zökkenőmentes átmenet biztosításához szükséges helyettesítő Vasúti Műszaki Előírások elkészítése. Az INF Albizottság munkája során figyelemmel van a többi albizottság által készítendő más alrendszerekre vonatkozó dokumentumokra, és folyamatosan egyeztet a többi albizottsággal.
A WAG albizottságba 8 különböző, a hazai vasúti piac meghatározó jelentőséggel bíró tár-sasága, a vasúti szektort a teherkocsik tekintetében a járműgyártói piaci szegmens kivételével teljeskörűen lefedve (üzemeltetői, hatósági, tanúsítási továbbá kutatási és oktatási tevékenységhez kapcsolódó), delegál szakértőket a vasúti járművek mozdonyok és személy-szállító járművek alrendszer szabályozás megvalósításához.
Elnök
Tagok
Szakértők