CCS
CONTROL COMMAND AND SIGNALLING
ELLENŐRZŐ-IRÁNYÍTÓ ÉS JELZŐBERENDEZÉSEK
CONTROL COMMAND AND SIGNALLING
ELLENŐRZŐ-IRÁNYÍTÓ ÉS JELZŐBERENDEZÉSEK
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 39. pontjában kapott felhatalmazás alapján a közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról szóló, 1/2021. (I. 7.) ITM rendeletével meghozta döntését a Vasúti Műszaki Bizottság felállításáról. A közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság koordináló szervének a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetet jelölte ki.
A Vasúti Műszaki Bizottság 2023. június 16.-i ülésén elfogadta 4/2023 (VI.16) VMB Határozatát, amellyel kilenc albizottság felállításáról döntött.
A CCS albizottság működésének célja, hogy az Európai Unió Bizottsága által kiadott – a vasúti szektor minden szereplőjére közvetlen hatályos – Ellenőrző-, Irányító és Jelző alrendszerre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírás (továbbiakban: CCS ÁME) által nem szabályozott kérdések, illetve a biztosítóberendezések és a nemzeti vonatbefolyásoló rendszer tekintetében az Ellenőrző- Irányító és Jelző alrendszer területén vasúti műszaki előírásokat dolgozzon ki.
o Biztonság
o Megbízhatóság
o Műszaki összeegyeztethetőség
o Biztonság
o Egészségvédelem
o Környezetvédelem
o Műszaki összeegyeztethetőség
o Akadálymentesség
A hazai vasúti rendszer CCS alrendszerére vonatkozó Vasúti Műszaki Előírások az alábbi részterületekre -a teljesség igénye nélkül – vonatkozóan tartalmaznak követelményeket:
o Járműfedélzeti funkciói
o Jármű összeegyeztethetőségi vizsgálat
o Megfelelőségi kritériumok
o Biztonságmenedzsment
o Különleges kezelést igénylő eljárások
o Nemzeti értékek meghatározása
o „B” osztályú rendszer üzemeltetésére és karbantartására vonatkozó előírások
o Biztonságos működés követelményei
o Rendkívüli események, meghibásodások
o Biztosító berendezések üzemeltetési és karbantartási követelményei
o Biztonságmenedzsment
A CCS albizottság működése elősegíti a hazai vasúti rendszer fejlesztésének, és fenntartásának nemzeti szinten egységes, magas műszaki színvonalat képviselő, ugyanakkor költséghatékony és fenntartható vasútüzemet biztosító, az Európai Uniós előírásokkal harmonizáló nemzeti vasúti műszaki szabályozás létrejöttét.
A CCS albizottság által elkészített, a szakmai egyeztetést követően VMB által elfogadott és az ÉKM VHF főosztálya által közzétett VME-k által létrejön egy rugalmas, a mai kor igényeinek megfelelő, korszerű, a technológiai fejlődést lekövető szabályozási rendszer, amely mind a tervezés, mind az engedélyeztetés, mind a tanúsítás, mind a kivitelezés folyamán biztosítja az aktuális követelményrendszer felhasználásával megvalósuló vasúti rendszerek biztonságos, költséghatékony, optimalizált üzemvitelét, fenntarthatóságát. A KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Iroda biztosítja a megvalósuló szabályozási rendszer egyszerű elérhetőségét a felhasználók részére, és a VMB döntéseinek figyelembevételével a VME-k karbantartását, gondozását a jogszabályi környezet, a szabványok és a technikatudomány változásainak figyelembevételével.
A CCS albizottság működésének eredményeként I. ütemben – tervezett határidő: 2024. június 30. – az Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) kivezetésének előkészítéseként a zökkenőmentes átmenet biztosításához szükséges helyettesítő Vasúti Műszaki Előírások elkészítése. A CCS Albizottság munkája során figyelemmel van a többi albizottság által készítendő más alrendszerekre vonatkozó dokumentumokra, és folyamatosan egyeztet a többi albizottsággal.
A CCS albizottságba 12 különböző, a hazai vasúti piac meghatározó jelentőséggel bíró társasága, a teljes vasúti szektort a vonatbefolyásoló és biztosító berendezések tekintetében teljeskörűen lefedő piaci szegmenseiből (üzemeltetői, hatósági, gyártói, tanúsítási továbbá kutatási és oktatási tevékenységhez kapcsolódó) delegál szakértőket a vasúti ellenőrző-, irányító és jelző alrendszer, valamint a biztosító berendezési alrendszer szabályozás megvalósításához.
Elnök
Tagok
Szakértők