ENE
ENERGY
ENERGIA
ENERGY
ENERGIA
A 2005. évi CLXXXIII. „a vasúti közlekedésről” szóló törvény 88. § (2) bekezdés 39. pontjában kapott felhatalmazás alapján a közlekedésért felelős miniszter az 1/2021. (I. 7.) ITM „a Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról” szóló rendeletével meghozta döntését a Vasúti Műszaki Bizottság felállításáról. A közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság koordináló szervének a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetet jelölte ki.
A Vasúti Műszaki Bizottság 2023. június 16.-i ülésén elfogadta 4/2023 (VI.16) VMB Határozatát, amellyel kilenc albizottság felállításáról döntött.
Az ENE albizottság működésének célja, hogy az Uniós ÁME-k által kiadott – vasúti szektor minden szereplőjére közvetlen hatályos – infrastruktúra alrendszerre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírás (továbbiakban: ENE ÁME) által nem szabályozott kérdések tekintetében a vasúti infrastruktúra (vasúti pálya) területén vasúti műszaki előírásokat dolgozzon ki.
A hazai vasúti rendszer energia alrendszerére vonatkozó Vasúti Műszaki Előírások az alábbi részterületekre -a teljesség igénye nélkül – vonatkozóan tartalmaznak követelményeket:
o Villamos méretezési követelmények
o Erősáramú szimuláció
o Erősáramú befolyásolás
o Vontatási felsővezeték
o Vontatási alállomások
o 25 kV-os kitáplálások
Az Energia albizottság működése elősegíti a hazai vasúti rendszer fejlesztésének, és fenntartásának nemzeti szinten egységes, magas műszaki színvonalat képviselő, ugyanakkor költséghatékony és fenntartható vasútüzemet biztosító, az Európai Uniós előírásokkal harmonizáló nemzeti vasúti műszaki szabályozás létrejöttét.
Az ENE albizottság által elkészített, a szakmai egyeztetést követően VMB által elfogadott és az ÉKM VHF főosztálya által közzétett VME-k által létrejön egy rugalmas, a mai kor igényeinek megfelelő korszerű, a technológiai fejlődést lekövető szabályozási rendszer, amely mind a tervezés, mind az engedélyeztetés, mind a tanúsítás, mind a kivitelezés folyamán biztosítja az aktuális követelményrendszer felhasználásával megvalósuló vasúti rendszerek biztonságos, költséghatékony, optimalizált üzemvitelét, fenntarthatóságát. A KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Iroda biztosítja a megvalósuló szabályozási rendszer egyszerű elérhetőségét a felhasználók részére, és a VMB döntéseinek figyelembevételével a VME-k karbantartását, gondozását a jogszabályi környezet, a szabványok és a technikatudomány változásainak figyelembevételével.
Az ENE albizottság működésének eredményeként I. ütemben – tervezett határidő: 2024. június 30. – az Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) kivezetésének előkészítéseként a zökkenőmentes átmenet biztosításához szükséges helyettesítő Vasúti Műszaki Előírások elkészítése. Az ENE albizottság munkája során figyelemmel van a többi albizottság által készítendő más alrendszerekre vonatkozó dokumentumokra, és folyamatosan egyeztet a többi albizottsággal.
Az ENE albizottságba 5 különböző, a hazai vasúti piac meghatározó jelentőséggel bíró szervezete, és a két legnagyobb ágazati szakmai érdekképviseleti szerve, a szektor 4 különböző piaci szegmenséből (infrastruktúra üzemeltetői, hatósági, tanúsítási továbbá kutatási és oktatási tevékenységhez kapcsolódó) delegál szakértőket a vasúti energia alrendszer hazai szabályozásának megvalósításához.
Elnök
Tagok
Szakértők