SSC&RISK
RAILWAY SAFETY AND RISK ASSESSMENT
VASÚTBIZTONSÁG KOCKÁZATÉRTÉKELÉS
RAILWAY SAFETY AND RISK ASSESSMENT
VASÚTBIZTONSÁG KOCKÁZATÉRTÉKELÉS
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 39. pontjában kapott felhatalmazás alapján a közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról szóló, 1/2021. (I. 7.) ITM rendeletével meghozta döntését a Vasúti Műszaki Bizottság felállításáról. A közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság koordináló szervének a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetet jelölte ki.
A Vasúti Műszaki Bizottság 2023. június 16.-i ülésén elfogadta 4/2023 (VI.16) VMB Határozatát, amellyel kilenc albizottság felállításáról döntött.
Az SSC&RISK albizottság működésének célja, hogy az Európai Unió Bizottsága által kiadott – a vasúti szektor minden szereplőjére közvetlen hatályos átjárhatósági műszaki előírások (továbbiakban: ÁME) által nem szabályozott biztonsági, kockázat értékelési és kezelési kérdések tekintetében a vasúti rendszerre vonatkozóan vasúti műszaki előírásokat (továbbiakban: VME) dolgozzon ki.
Az SSC&RISK albizottság feladata, hogy az Európai Uniós előírásokban nem szabályozott kérdések kezelésére a vasútbiztonság és a kockázatértékelés területén vasúti műszaki előírásokat dolgozzon ki, ezzel segítve a kötöttpályás közlekedés rendszerének biztonságintegritását a fejlesztések során végrehajtott, a vasúti rendszer teljes vertikumát lefedni képes kockázatértékelési eljárásokra vonatkozó követelményrendszer, közös módszertant, és magas biztonsági célokat határozzon meg.
o Az Európai Unió vasúti rendszerének forgalomüzemeltetés és -irányítás alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokról és a 2012/757/EU határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, a Bizottság (EU) 2019/773 Végrehajtási rendelete
o Az Európai Unió vasúti rendszeréhez tartozó vasúti alagutak biztonságára vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokról szóló, a Bizottság 1303/2014/EU rendelete
A Vasútbiztonság és Kockázatértékelés albizottság működése elősegíti a hazai vasúti rendszer üzemeltetésének nemzeti szinten egységes, magas biztonsági szinten történő megvalósítását, ezzel lehetővé téve a hazai vasúti piaci szereplők számára, hogy nemzetközi szinten is megállják helyüket.
Az SSC&RISK albizottság által elkészített, a szakmai egyeztetést követően VMB által elfogadott és az ÉKM VHF főosztálya által közzétett VME-k által létrejön egy rugalmas, a mai kor igényeinek megfelelő korszerű, a technológiai fejlődést lekövető szabályozási rendszer, amely mind a tervezés, mind az engedélyeztetés, mind a tanúsítás, mind a kivitelezés folyamán biztosítja az aktuális követelményrendszer felhasználásával megvalósuló vasúti rendszerek biztonságos üzemvitelét, fenntarthatóságát. A KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Iroda biztosítja a megvalósuló szabályozási rendszer egyszerű elérhetőségét a felhasználók részére, és a VMB döntéseinek figyelembevételével a VME-k karbantartását, gondozását a jogszabályi környezet, a szabványok és a technikatudomány változásainak figyelembevételével.
Az SSC&RISK albizottság működésének eredményeként I. ütemben – tervezett határidő: 2024. június 30. – az Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) kivezetésének előkészítéseként a zökkenőmentes átmenet biztosításához szükséges helyettesítő Vasúti Műszaki Előírások elkészítése. Az OPE albizottság munkája során figyelemmel van a többi albizottság által készítendő más alrendszerekre vonatkozó dokumentumokra, és folyamatosan egyeztet a többi albizottsággal.
Az albizottság az OVSZ I.-ben lévő szabályozás továbbfejlesztését javasolja, különös tekintettel a vasúti társaságok biztonsági szervezeteire vonatkozó követelményrendszerre, valamint a súlyos vasúti balesetek, a vasúti balesetek és a váratlan vasúti események szakmai vizsgálatának, valamint az üzembentartói vizsgálatára vonatkozó szabályozás hiányosságainak megszüntetésére.
Hosszútávú célként fogalmazta meg az albizottság, hogy össze kell állítani a vasúti biztonsági szervezetek tevékenységét részletesen kifejtő vasúti műszaki előírás tervezetet a meglévő szabályozások felhasználásával. Az albizottság lehetőséget lát arra, hogy az így keletkezett dokumentum részét képezze a vasúti közlekedési hatóság ilyen tárgyú tájékoztatójának, elősegítve a vasúttársaságok biztonságirányítási rendszerének továbbfejlesztését.
Az SSC&RISK albizottságba 7 különböző, a hazai vasúti piac meghatározó jelentőséggel bíró szervezete, a szektor 5 különböző piaci szegmenséből (infrastruktúra, illetve vasúti jármű üzemeltetői, hatósági, tanúsítási továbbá kutatási és oktatási tevékenységhez kapcsolódó) delegál szakértőket a vasútbiztonsággal és a kockázatértékeléssel kapcsolatos szabályozás megvalósításához.
Elnök
Tagok