PRM
PERSONS WITH DISABILITIES AND PERSONS WITH REDUCED MOBILITY
FOGYATÉKKAL ÉLŐ ÉS CSÖKKENT MOZGÁSKÉPESSÉGŰ SZEMÉLYEK
PERSONS WITH DISABILITIES AND PERSONS WITH REDUCED MOBILITY
FOGYATÉKKAL ÉLŐ ÉS CSÖKKENT MOZGÁSKÉPESSÉGŰ SZEMÉLYEK
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 39. pontjában kapott felhatalmazás alapján a közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról szóló, 1/2021. (I. 7.) ITM rendeletével meghozta döntését a Vasúti Műszaki Bizottság felállításáról. A közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság koordináló szervének a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetet jelölte ki.
A Vasúti Műszaki Bizottság 2023. június 16.-i ülésén elfogadta 4/2023 (VI.16) VMB Határozatát, amellyel kilenc albizottság felállításáról döntött.
Az PRM albizottság működésének célja, hogy az Uniós ÁME-k által kiadott – vasúti szektor minden szereplőjére közvetlen hatályos – PRM alrendszerre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírás (továbbiakban: ÁME) által nem szabályozott kérdések tekintetében a fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyek vasúti rendszerhez történő hozzáférhetősége területén vasúti műszaki előírásokat (továbbiakban: VME) dolgozzon ki.
A PRM ÁME a következőkre terjed ki:
A hazai vasúti rendszer PRM alrendszerére vonatkozó Vasúti Műszaki Előírások az alábbi részterületekre -a teljesség igénye nélkül – vonatkozóan tartalmaznak követelményeket:
A fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyek vasúti rendszerhez történő hozzáférhetősége albizottság működése elősegíti a hazai vasúti rendszer fejlesztésének, és fenntartásának nemzeti szinten egységes, magas műszaki színvonalat képviselő, ugyanakkor költséghatékony és fenntartható vasútüzemet biztosító, az Európai Uniós előírásokkal harmonizáló nemzeti vasúti műszaki szabályozás létrejöttét.
A PRM albizottság által elkészített, a szakmai egyeztetést követően VMB által elfogadott és az ÉKM VHF főosztálya által közzétett VME-k által létrejön egy rugalmas, a mai kor igényeinek megfelelő korszerű, a technológiai fejlődést lekövető szabályozási rendszer, amely mind a tervezés, mind az engedélyeztetés, mind a tanúsítás, mind a kivitelezés, gyártás folyamán biztosítja az aktuális követelményrendszer felhasználásával megvalósuló a fogyatékkal élő és mozgásukban korlátozott személyek hozzáférhetősége körében is magas komfort érzetet biztosító, használható vasúti rendszerek biztonságos, költséghatékony, optimalizált üzemvitelét, fenntarthatóságát. A KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Iroda biztosítja a megvalósuló szabályozási rendszer egyszerű elérhetőségét a felhasználók részére, és a VMB döntéseinek figyelembevételével a VME-k karbantartását, gondozását a jogszabályi környezet, a szabványok és a technikatudomány változásainak figyelembevételével.
A PRM albizottság működésének eredményeként I. ütemben – tervezett határidő: 2024. június 30. – az Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) kivezetésének előkészítéseként a zökkenőmentes átmenet biztosításához szükséges helyettesítő Vasúti Műszaki Előírások elkészítése. A PRM albizottság munkája során figyelemmel van a többi albizottság által készítendő más alrendszerekre vonatkozó dokumentumokra, és folyamatosan egyeztet a többi albizottsággal.
A PRM albizottságba 7 különböző, a hazai vasúti piac meghatározó jelentőséggel bíró szervezete, és a REKORE EGYESÜLET – a Rehabilitációs Környezettervező Szakmérnökök és Rehabilitációs Környezettervező Szakemberek Országos Egyesülete -, a szektor 4 különböző piaci szegmenséből (infrastruktúra üzemeltetők, városi, elővárosi vasutak, hatósági, és rehabilitációs mérnöki) delegál szakértőket a PRM hazai szabályozásának megvalósításához.
Elnök
Tagok
Szakértők