A vasúti rendszer műszaki követelményeinek egységesítését szolgálják az ún. Átjárhatósági Műszaki Előírások (ÁME), vagy a vasúti gyakorlatban használt angol kifejezéssel Technical Specification for Interoperability (TSI).
A TSI-k részletesen meghatározzák azokat a paramétereket, amik az egyes alrendszerek fejlesztése, kivitelezése, gyártása során betartandók annak érdekében, hogy a Transz-Európai vasúti hálózat teljes mértékben átjárható legyen. A TSI-k felülvizsgálatát rendszeresen, jellemzően három-öt évente elvégzi – az ERA közreműködésével – a Bizottság, amelynek eredményeként egyre kevesebb szabályozatlan, vagy nyitott kérdés marad ezekben a követelményrendszerekben, amelyeket a tagállamoknak nemzeti szabályban kellene szabályozniuk.
A TSI-k az egyes vasúti alrendszerek átfogó, generális előírásai, amelyek nem veszik figyelembe az egyes tagállamokban meghonosodott, az átjárhatóságra nézve korlátozást nem tartalmazó, azonban a tagállam vasúti rendszerének egységességét biztosító szabályozást. Ugyanakkor a nemzeti biztonsági hatóságok eljárásaikban figyelemmel kell legyenek ezekre a szabályokra, amelyek a tagállam vasúti rendszerének integritását biztosítják.
Magyarországon a Negyedik Vasúti Csomag átültetése során – 2020-ban – a vasúti törvényben4 bevezetésre került a Vasúti Műszaki Előírások5 (VME) jogintézménye. A VME-k megalkotására vasúti törvény a Vasúti Műszaki Bizottságot bízta meg, amely az alapító rendeletben6 meghatározott szabályok szerint végzi a vasúti műszaki, biztonsági szabályok megalkotását.
A VME-k bevezetésével lehetőség nyílik arra, hogy az ÁME-k kötelező alkalmazásának elvét betartva olyan a műszaki és biztonsági fejlődést figyelembevevő, egységes hazai vasúti műszaki szabályozás jöjjön létre, amely a technika és a tudomány fejlődését, az ÁME-k változását napra készen követni, és megújulni.
A Vasúti Műszaki Előírások a nemzeti biztonsági hatóság felügyeletével, a piaci szereplők által megalkotott szabályozók, amelyek a nemzeti szabály kivételével7 nem jogszabályok, alkalmazásuk csak részben kötelező, azonban azoktól történő eltérés rendszerintegritás vizsgálati eljárás keretében kockázati alapon kerül hatóság által engedélyezésre.