NHVR
NON-CONVENTIONAL RAIL SYSTEMS
NEM HAGYOMÁNYOS VASÚTI RENDSZEREK
NON-CONVENTIONAL RAIL SYSTEMS
NEM HAGYOMÁNYOS VASÚTI RENDSZEREK
A 2005. évi CLXXXIII. „a vasúti közlekedésről” szóló törvény 88. § (2) bekezdés 39. pontjában kapott felhatalmazás alapján a közlekedésért felelős miniszter az 1/2021. (I. 7.) ITM „a Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról” szóló rendeletével meghozta döntését a Vasúti Műszaki Bizottság felállításáról. A közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság koordináló szervének a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetet jelölte ki.
A Vasúti Műszaki Bizottság 2023. június 16.-i ülésén elfogadta 4/2023 (VI.16) VMB Határozatát amellyel kilenc albizottság felállításáról döntött.
A NHVR Albizottság működésének célja a
azaz, a nem hagyományos vasúti rendszerekre vonatkozó Vasúti Műszaki Előírások (továbbiakban: VME) kidolgozása, figyelemmel azok tervezésére (- infrastruktúra, – ellenőrző, irányító és jelzőberendezések, – alagút és híd, – energia, – mozgáskorlátozottak, – járművek, -forgalomlebonyolítás), építésére, fenntartására, felügyeletére.
Az NHVR Albizottság működése elősegíti a hazai nem hagyományos vasúti rendszerek fejlesztésének, és fenntartásának egységes, magas műszaki színvonalat képviselő, ugyanakkor költséghatékony és fenntartható vasútüzemet biztosító nemzeti vasúti műszaki szabályozás létrejöttét.
A NHVR albizottság által elkészített, a szakmai egyeztetést követően VMB által elfogadott és az ÉKM VHF főosztálya által közzétett VME-k által létrejön egy rugalmas, a mai kor igényeinek megfelelő korszerű, a technológiai fejlődést lekövető szabályozási rendszer, amely mind a tervezés, mind az engedélyeztetés, mind a tanúsítás, mind a kivitelezés folyamán biztosítja az aktuális követelményrendszer felhasználásával megvalósuló vasúti rendszerek biztonságos, költséghatékony, optimalizált üzemvitelét, fenntarthatóságát. A KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Iroda biztosítja a megvalósuló szabályozási rendszer egyszerű elérhetőségét a felhasználók részére, és a VMB döntéseinek figyelembevételével a VME-k karbantartását, gondozását a jogszabályi környezet, a szabványok és a technikatudomány változásainak figyelembevételével.
A NHVR albizottság működésének eredményeként I. ütemben – tervezett határidő: 2024. december 31. – az Országos Vasúti Szabályzat II. kötete (OVSZ II.) kivezetésének előkészítéseként a zökkenőmentes átmenet biztosításához szükséges helyettesítő nem hagyományos Vasúti Műszaki Előírások elkészítése.
A NHVR albizottságba a hazai városi és elővárosi vasúti piaci szereplő és a MAÚT, mint ágazati szakmai érdekképviseleti szerv delegál szakértőket a nem hagyományos vasúti rendszerek hazai szabályozásának megvalósításához.
Elnök
Tagok