INF
INFRASTRUCTURE
INFRASTRUKTÚRA
INFRASTRUCTURE
INFRASTRUKTÚRA
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 39. pontjában kapott felhatalmazás alapján a közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság-ról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról szóló, 1/2021. (I. 7.) ITM rendeletével meghozta döntését a Vasúti Műszaki Bizottság felállításáról. A közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság koordináló szervének a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetet jelölte ki.
A Vasúti Műszaki Bizottság 2023. június 16.-i ülésén elfogadta 4/2023 (VI.16) VMB Határozatát amellyel kilenc albizottság felállításáról döntött.
Az INF albizottság működésének célja, hogy az Európai Unió Bizottsága által kiadott – a vasúti szektor minden szereplőjére közvetlen hatályos – infrastruktúra alrendszerre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírás (továbbiakban: ÁME) által nem szabályozott kérdések tekintetében a vasúti infrastruktúra (vasúti pálya) területén vasúti műszaki előírásokat (továbbiakban: VME) dolgozzon ki.
A hazai vasúti rendszer infrastruktúra alrendszerére vonatkozó Vasúti Műszaki Előírások az alábbi részterületekre -a teljesség igénye nélkül – vonatkozóan tartalmaznak követelménye-ket:
Az infrastruktúra-alrendszer építés, korszerűsítés, átalakítás tervezése vonatkozásában (a vasútvonalak osztályozása, vízszintes vonalvezetés, magassági vonalvezetés, felépítmény, állomások, peronok és megközelítésük, keresztmetszeti elrendezés, mintakeresztszelvény, a pályát megközelítő és keresztező építmények, pályatartozékok elhelyezése, vasúti rakodó- és kiszolgáló építmények és berendezések, környezetvédelem)
Ez tartalmazza a normál és széles nyomtávú vasúti infrastruktúrákra vonatkozó megengedhető tűréseket. Tartalmazza az iparvágányok és sajátcélú vasúti pályák tervezésére, kivitelezésére vonatkozó előírásokat is.
Az Infrastruktúra albizottság működése elősegíti a hazai vasúti rendszer fejlesztésének, és fenntartásának nemzeti szinten egységes, magas műszaki színvonalat képviselő, ugyanakkor költséghatékony és fenntartható vasútüzemet biztosító, az Európai Uniós előírásokkal harmonizáló nemzeti vasúti műszaki szabályozás létrejöttét.
Az INF albizottság által elkészített, a szakmai egyeztetést követően VMB által elfogadott és az ÉKM VHF főosztálya által közzétett VME-k által létrejön egy rugalmas, a mai kor igényeinek megfelelő korszerű, a technológiai fejlődést lekövető szabályozási rendszer, amely mind a tervezés, mind az engedélyeztetés, mind a tanúsítás, mind a kivitelezés folyamán biztosítja az aktuális követelményrendszer felhasználásával megvalósuló vasúti rendszerek biztonságos, költséghatékony, optimalizált üzemvitelét, fenntarthatóságát. A KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Iroda biztosítja a megvalósuló szabályozási rendszer egyszerű elérhetőségét a felhasználók részére, és a VMB döntéseinek figyelembevételével a VME-k karbantartását, gondozását a jogszabályi környezet, a szabványok és a technikatudomány változásainak figyelembevételével.
Az INF albizottság működésének eredményeként I. ütemben – tervezett határidő: 2024. június 30. – az Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) kivezetésének előkészítéseként a zökkenőmentes átmenet biztosításához szükséges helyettesítő Vasúti Műszaki Előírások elkészítése. Az INF Albizottság munkája során figyelemmel van a többi albizottság által készítendő más alrendszerekre vonatkozó dokumentumokra, és folyamatosan egyeztet a többi albizottsággal.
Az INF albizottságba 5 különböző, a hazai vasúti piac meghatározó jelentőséggel bíró társasága, és a legnagyobb ágazati érdekképviseleti szerve, a szektor 4 különböző piaci szegmenséből (infrastruktúra üzemeltetői, hatósági, tanúsítási továbbá kutatási és oktatási tevékenységhez kapcsolódó) delegál szakértőket az infrastruktúra szabályozás megvalósításához.
Elnök
Tagok
Szakértők