OPE
OPERATION AND TRAFFIC MANAGEMENT
ÜZEMELTETÉS ÉS FORGALOMIRÁNYÍTÁS
OPERATION AND TRAFFIC MANAGEMENT
ÜZEMELTETÉS ÉS FORGALOMIRÁNYÍTÁS
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 39. pontjában kapott felhatalmazás alapján a közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról szóló, 1/2021. (I. 7.) ITM rendeletével meghozta döntését a Vasúti Műszaki Bizottság felállításáról. A közlekedésért felelős miniszter a Vasúti Műszaki Bizottság koordináló szervének a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetet jelölte ki.
A Vasúti Műszaki Bizottság 2023. június 16.-i ülésén elfogadta 4/2023 (VI.16) VMB Határozatát amellyel kilenc albizottság felállításáról döntött.
Az OPE albizottság működésének célja, hogy az Európai Unió Bizottsága által kiadott – a vasúti szektor minden szereplőjére közvetlen hatályos – infrastruktúra alrendszerre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírás (továbbiakban: ÁME) által nem szabályozott kérdések tekintetében a vasúti forgalomüzemeltetés és -irányítás területén vasúti műszaki előírásokat dolgozzon ki.
A hazai vasúti rendszer infrastruktúra alrendszerére vonatkozó Vasúti Műszaki Előírások az alábbi részterületekre -a teljesség igénye nélkül – vonatkozóan tartalmaznak követelményeket:
o a rendkívüli vasúti küldemények meghatározására vonatkozó
o a rendkívüli küldemények átvételére és továbbítására vonatkozó szabályok kidolgozásában SSC&RISC albizottság munkájában
Forgalomüzemeltetés és-irányítás OPE ÁME
A Forgalomüzemeltetés és-irányítás albizottság működése elősegíti a hazai forgalomlebonyolítás nemzeti szinten egységes, magas műszaki színvonalat képviselő, biztonságos ugyanakkor költséghatékony és fenntartható forgalomüzemeltetést és-irányítást biztosító, az Európai Uniós előírásokkal harmonizáló nemzeti vasúti műszaki keretszabályozás létrejöttét.
Az OPE albizottság által elkészített, a szakmai egyeztetést követően VMB által elfogadott és az ÉKM VHF főosztálya által közzétett VME-k által létrejön egy rugalmas, a mai kor igényeinek megfelelő korszerű, a technológiai fejlődést lekövető szabályozási rendszer, amely mind a tervezés, mind az engedélyeztetés, mind a tanúsítás, mind a kivitelezés folyamán biztosítja az aktuális követelményrendszer felhasználásával megvalósuló vasúti rendszerek biztonságos, költséghatékony, optimalizált üzemvitelét, fenntarthatóságát. A KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Iroda biztosítja a megvalósuló szabályozási rendszer egyszerű elérhetőségét a felhasználók részére, és a VMB döntéseinek figyelembevételével a VME-k karbantartását, gondozását a jogszabályi környezet, a szabványok és a technikatudomány változásainak figyelembevételével.
Az OPE albizottság működésének eredményeként I. ütemben – tervezett határidő: 2024. június 30. – az Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) kivezetésének előkészítéseként a zökkenőmentes átmenet biztosításához szükséges helyettesítő Vasúti Műszaki Előírások elkészítése. Az OPE albizottság munkája során figyelemmel van a többi albizottság által készítendő más alrendszerekre vonatkozó dokumentumokra, és folyamatosan egyeztet a többi albizottsággal.
Az OPE albizottságba 5 különböző, a hazai vasúti piac és tudomány meghatározó jelentőséggel bíró társasága, a szektor 4 különböző piaci szegmenséből (infrastruktúra üzemeltetői, hatósági, tanúsítási továbbá kutatási és oktatási tevékenységhez kapcsolódó) delegál szakértőket a forgalom lebonyolításával kapcsolatos szabályozás megvalósításához.
Elnök
Tagok
Szakértők