A Vasúti Műszaki Bizottság (VMB) megalakulása
A Vasúti Műszaki Bizottság a vasúti műszaki előírások és szakmai állásfoglalások kidolgozására létrehozott szakértői testület.
(A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 2020. évi módosítása) Dr. Prof. Palkovics László közlekedésért is felelős, az innovációért és technológiáért felelősminiszter kiadta az 1/2021. (I.7.) ITM rendeletét a Vasúti Műszaki Bizottság működésének részletes szabályairól, mely lehetővé tette a Vasúti Műszaki Bizottság tagjainak kijelölését, a Bizottság megalakulását.
A VMB feladatai
• Vasúti műszaki előírások kidolgozása,,
• A jelenlegi vasúti műszaki előírások felülvizsgálata, korszerűsítése
• A jelenlegi vasúti műszaki szabályozásban foglaltaktól eltérő műszaki előírások, állásfoglalások kiadása.
Albizottságok
A Bizottság munkájának elősegítése érdekében témakörönként albizottságokat is működtethet.
Az Albizottságok feladata
• Adott témakörhöz kapcsolódó Vasúti Műszaki Előírások tervezeteinek véleményezése,
• A Bizottság szakmai állásfoglalásainak előkészítése,
• Az adott témakörhöz kapcsolódó, a Bizottság által meghatározott egyéb döntéselőkészítő, véleményező feladatok ellátása.
A KTI Nonprofit Kft. szerepe
A Bizottság munkáját a KTI Nonprofit Kft., mint koordináló szervezet támogatja.
A Vasúti Műszaki Bizottság rendeletben meghatározott működése
A Vasúti Műszaki Bizottság küldetése a vasúti ágazatban dolgozók napi munkájának segítése, tervezők, kivitelezők, üzemeltetők tájékozottságának támogatása.
a) a Rendeletben meghatározott eljárásrend szerint kidolgozza, szükség szerint felülvizsgálja és módosítja vagy visszavonja a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény szerinti, a vasúti közlekedéshez kapcsolódó jogszabályban, vagy nem jogszabályban kihirdetett vasúti műszaki és vasútbiztonsági előírásokban meghatározott nemzeti szabályokat, nemzeti előírásokat és nemzeti ajánlásokat (a továbbiakban: Vasúti Műszaki Előírás), valamint gondoskodik azok kiadásáról;
b) közreműködik a Vasúti Műszaki Előírásoknak a vasúti rendszer Európai Unión belüli kölcsönös átjárhatóságáról szóló, 2016. május 11-i (EU) 2016/797 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: 2016/797 irányelv) 14. cikke és a vasútbiztonságról szóló, 2016. május 11-i (EU) 2016/798 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: (EU) 2016/798 európai parlamenti és tanácsi irányelv) 8. cikke szerinti bejelentési kötelezettsége teljesítésében;
c) a Rendeletben meghatározott eljárásrendben a vasúti tervezésben, gyártásban, építésben vagy üzemeltetésben érintett természetes vagy jogi személy, a vasúti közlekedési hatóság (továbbiakban: hatóság), az államigazgatási szerv vezetője vagy képviseletre jogosult tisztségviselője vagy önálló szervezeti egységének vezetője megkeresésére egyedi szakmai állásfoglalást alakít ki a nemzeti szabály szakmai értelmezésével kapcsolatban, továbbá a nemzeti szabályokban nem vagy nem teljes körűen szabályozott műszaki megoldások tekintetében arra vonatkozóan, hogy a nemzeti szabály módosítása, vagy új nemzeti szabály kiadása szükséges-e;
d) figyelemmel kíséri a vasúti műszaki és vasútbiztonsági előírásokkal kapcsolatos hazai és nemzetközi tapasztalatokat, a műszaki haladás vívmányait,
e) javaslatot tesz a vasúti műszaki és vasútbiztonsági szabályozás jogszabályi környezetének kialakítására, módosítására;
f) közreműködik a Vasúti Műszaki Előírásokkal összefüggő jogszabálytervezetek előkészítésében.
Ezzel létrejöttek a vasúti szakmai önszabályozásának keretei, különös tekintettel az Európai Uniónak a vasút területén is kifejtett aktív jogalkotásának hazai lekövetésére. A jogszabályok mellett létrejövő műszaki előírások, ajánlások biztosítják a technológiai fejlődésnek szabályozásban történő megjelenítését rugalmasabb formában eleget téve az iparági elvárásoknak.