Megtartotta idei ötödik ülését a Vasúti Műszaki Bizottság

 

A Vasúti Műszaki Bizottság idei ötödik ülésére 2024. december 16-án a KTI Széchenyi tárgyalójában került sor.

Mayer András, a KTI ügyvezetője köszönetet mondott a Vasúti Műszaki Bizottság és a VMB albizottságai tagjainak, elnökeinek az egész éves munkájukért. Kiemelte: nagy megtiszteltetetés, hogy a VMB a KTI keretein belül dolgozik; olyan feladatokat végzett el ebben az évben, ami a vasúti szabályozás szempontjából rendkívül fontos volt és az OVSZ I.-II. kivezetésével megtörténhetett a váltás. Ez a Bizottság a letéteményese, hogy szakszerű és minőségi vasúti szabályozás legyen Magyarországon és ennek következtében jobb minőségű és egységes műszaki tartalommal történjenek meg a beruházások.

Dr. Kiss Diána a VMB elnöke vezetésével egyhangú döntéssel elfogadásra kerültek az OVSZ II. kötetének helyébe lépő új vasúti műszaki szabályok (VME-k), továbbá döntés született a Nem Hagyományos Vasúti Rendszerek (NHVR) albizottság Városi, Elővárosi és Multiszegmensű Vasút (VEM) Albizottságra történő átnevezéséről, a Nagysebességű Vasút (NSV) Albizottság és a Különleges Kötöttpályás Rendszerek (KKR) albizottság felállításáról is.

Az egyebek napirendi pontban összegzésre kerültek a Vasúti Műszaki Bizottság által 2024 évben elvégzett, illetve a 2025 évre várható feladatai.

2024-ben kerültek elfogadásra az OVSZ I. és OVSZ II. kötetének kivezetését lehetővé tevő új Vasúti Műszaki Előírások (VME), amely az OVSZ I. tekintetében 15 új VME (összesen: 855 oldal), az OVSZ II. tekintetében 4 új VME (összesen 232 oldal) kiadását jelentette. Az elvégzett munka eredményeként létrejött új VME-k részletesebben, a kor műszaki színvonalát figyelembevéve fogalmazzák meg a korszerű vasúti rendszerrel szembeni elvárásokat. Az elfogadott VME-k elkészítésében részt vett a hazai vasúti szektor valamennyi szereplője, így a VME-k összhangot teremtenek a tervezők, gyártók, üzemeltetők, megfelelőségértékelő szervezetek, egyetemek, a vasúti hatóság és a vasúti érdekképviseleti szervek igényei között.

2025-ben sor kerül további 12 új VME tervezet elkészítésére, továbbá folyamatosan zajlik majd az eddig elfogadott és kiadmányozott VME-k felülvizsgálata, figyelemmel az új technológiák megjelenésére és a piac változásaira.